צים: תחזית אופטימית לשנת 2006

צים: תחזית אופטימית לשנת 2006

חברת צים שירותי ספנות מפגינה אופטימיות לגבי התחזיות לשנת 2006, למרות תנאי התחרות הקשה הצפויה לה בקו המכולות של מזרח-מערב
21.02.06 / 00:00

חברת צים שירותי ספנות מפגינה אופטימיות לגבי התחזיות לשנת 2006, למרות תנאי התחרות הקשה הצפויה לה בקו המכולות של מזרח-מערב
 
"אני חושב שההשפעה של עודף ההיצע שקיים בקווי הסחר העיקריים, קרי באסיה-אירופה והטראנס-פסיפיק PSW ישפיע באופן מגוון על תעריפי דמי ההובלה", אומר קפטן יגאל דפני, מנהל קווי צים אסיה פסיפיק, כשהוא מוסיף שהתחרות בקרב מובילות ענק המשתמשות בקווים האלה תחריף.
 
מר דפני אמר לאחרונה בראיון לעיתונות הזרה כי הוא היה מעדיף לקיים בקרב קווי ספנות מדיניות של 90% תפוסה לאוניה, מאשר מלחמה למלא את האוניה לחלוטין עד למצב של תפוסת יתר. מחירי דלק גבוהים ומחירי שוק עבור צ'רטרים מחייבות את קווי הספנות להיות ממושמעות, הוא הוסיף.
 
למרות זאת, חברת צים מצפה לעבור מעבר לנפח המכולות ששונעו בשנה שעברה, בתנאי שתחזיותיה בדבר מסלולי מסחר משניים אכן יתבררו כנכונות.
 
"אנו צופים עידן חדש עבור צים מחודשת בשנים הקרובות", אמר. "אנחנו רוצים לגדול ומקווים להרחיב פעילותנו, אבל נעשה זאת בזהירות ובזמן המתאים".
 
הדרך בה צים מתכננת להמשיך ולגדול היא באמצעות קווי מסחר משניים, אשר מר דפני מכנה "מסחר Blue Ocean", כמו קו PNW ושירותים ימיים לארה"ב, מזרח הים התיכון וקווי המסחר לאפריקה.
"קווי המסחר המשניים אינם יכולים למעשה לספוג למעלה מ-5,000 או 6,000 TEU מקסימום – הם מוגנים הרבה יותר מתפוסת יתר".
 
דרך אחת בה הקו ינסה לשפר את שירותיו הימיים הוא באמצעות שיפור שירות ה-AUX, אשר מופעל ביחד עם חברת Lloyd Triestino בין מרכז סין והחוף המזרחי של ארה"ב. האוניות ביכולת תפוסה של 2,800 TEU יוחלפו באוניות ביכולת תפוסה של 4,000 TEU.
 
שירות ימי חדש, המכונה AGX ומפליג ממרכז סין למפרץ מקסיקו, ייחנך ב-2006. הרוטציה בין הנמלים עבור קו זה טרם סוכם, אבל הוא יכלול ככל הנראה את שנחאי, נינגבו, יוסטון, מובייל, טמפה וקינגסטון.
 
"הצפיפות בנמלי החוף המערבי בשנה שעברה שינתה למעשה את פילוסופיית החשיבה של רבים בתחום הלקוחות הגדולים וחברות אחרות בארה"ב. מה שהם עשו היה להעביר את מרכזי ההפצה שלהם לחוף המזרחי או למפרץ מקסיקו, ולכן היום יש דרישה מוגברת לאזורים אלה", אמר דפני.
 
מר דפני דיבר גם על הודו, בה קיים עדיין ביקוש חזק למעבר סחורות והתעריפים יציבים. צים מתכוונת לחנוך שירות חדש בקו הודו והחוף המזרחי של ארה"ב בחודש אפריל השנה.
 
השירות יוצע בשילוב שלושה שותפים נוספים, אשר יפעילו במשותף שמונה אוניות מכולה בגודל 2,800 TEU כל אחת. הקו יפקוד ארבעה נמלים בתת יבשת הודו: קולומבו, טוטיקורין, נאבה שיבה ומונדרה, לאחר מכן נמל בים התיכון ולאחר מכן מסע לעבר החוף המזרחי של ארה"ב, שם הוא ככל הנראה יפקוד את נמלי ניו יורק, נורפוק וצ'רלסטון לפני חזרתו.
 
חברת צים גם חתמה עם חברת Cosco על הסכם להתחלת שירות חדש בתדירות של פעמיים בשבוע מהים התיכון למערב אפריקה. "אנו מאמינים כי אפריקה הולכת להיות נישה מוצלחת", אמר מר דפני. השירות יחל בחצי השני של מרץ ויפקוד שלושה נמלים בים התיכון (נאפולי, גנואה וברצלונה) ובשלושה נמלים באפריקה (לגוס, טמה ואבידג'אן).
 
דפני מציין כי למרות זאת צים אינה חברת נישה."צים הנה חברה גלובלית. אנחנו נשמור על נוכחות בכל השווקים הגלובליים ונפגין נוכחות בכל סוגי המסחר".
 
נכון לרגע זה, לצים אין שירות משלה לדרום מערב הפסיפיק למרות שיש לה הסכמי Slot עם קו המכולות של צ'יינה שיפינג. שירות נוסף שהחברה שוקלת להפעיל בעתיד הוא שירות חדש לצפון אירופה מאסיה.
 
"לאחר שנראה התפתחות נוספת בקווי הסחר האלה נחליט האם להפעיל שירות חדש. היינו רוצים להיכנס לקווי הסחר האלה כאשר נרגיש שהתחרות התייצבה – משהו שבטח לא יקרה השנה", הוא הוסיף.
 
"אנו עומדים להתמקד בקווי מסחר משניים, אבל במקביל לגדול בקווים הארוכים על מנת לתת לנו את הגידול אליו אנו שואפים בארבע השנים הבאות".
 
בעוד תעריפי הצ'רטרים יורדים, צים סבורה כי אחד מיתרונותיה הגדולים הוא סירובה להתחייב לחוזי צ'רטר באורך של למעלה משנתיים. מדיניות זאת מסתמנת כמדיניות מתגמלת מכיוון שכל האוניות שהוחלפו על ידי החברה בחודשים האחרונים זולים בלפחות 25 עד 30 אחוז מאשר הן היו לפני כמה חודשים", הוסיף מר דפני.
 
"חברות רבות הגדילו את הטונז' שלהן על בסיס נכסים יקר מאוד, והמשמעות היא שהן התחייבו על צ'רטרים יקרים מאוד, ועכשיו הן 'תקועות' עם טונז' יקר מצד אחד. מצד שני, עליהן להתמודד עם מחירי דלק גבוהים וירידה בתעריפי דמי הובלה. זהו שילוב שיכול להעמיד חברות רבות בסיכון כלכלי".
 
בחזית הלוגיסטית של צים, חברת הבת הקימה חמישה משרדים באסיה, כולל משרדים בסין, הונג קונג, וינטאם, סינגפור והפיליפינים ומתכוונת לפתוח בקרוב משרד נוסף בהודו. כל המשרדים הללו תת המטריה של צים לוגיסטיקה ויחידת הנמלים, מהלך שהוא חלק מכוונת החברה לבנות לעצמה מערך גלובלי המכסה גם את ארה"ב ואירופה.
 
בצד הנמלי התפעולי קיימים ארבעה פרויקטים תחת ניהולה של צים נמלים המתבצעים באוקראינה, ניגריה, טורקיה והנמל החדש בפוסן. 

© כל הזכויות שמורות לפורט 2 פורט ישראל בע"מ
×