הערכה: תנופת פיתוח בצים - תרכוש אוניות במאות מיליוני דולרים

הערכה: תנופת פיתוח בצים - תרכוש אוניות במאות מיליוני דולרים

צים גייסה לאחרונה מאות מיליוני דולרים וההערכות של גורמים לא מעטים בשוק מצביעות על כוונה מאוד רצינית של צים לצאת בתנופת הצטיידות ופיתוח קווי סחר חדשים
15.03.06 / 00:00

עברה שנה מאז אושרה עסקת ההפרטה של צים והעברתה מבעלות המדינה לבעלות החברה לישראל. צים גייסה לאחרונה מאות מיליוני דולרים וההערכות של גורמים לא מעטים בשוק מצביעות על כוונה מאוד רצינית של צים לצאת בתנופת הצטיידות ופיתוח קווי סחר חדשים.
 
שטף הדיווחים שמגיע מכיוון חברת צים בשבועות האחרונים מוכיח כי דורון גודר, מנכ"ל החברה, עומד בדיבורו. הדיווחים מספרים כי חברת צים מתכוונת להרחיב את פעילותה בהודו ומתכוונת להשיק בחודש הבא קו חדש שיחבר את ספינותיה מהודו לחוף המזרחי של ארה"ב ויעבור דרך אירופה בשיתוף עם חברת הספנות ההודית הלאומית. הקו החדש יכלול 8 ספינות בנפח של 3,000 TEU והוא יעלה לחברה בסביבות 30 מיליון דולר. החברה גם מתכוונת לעשות שינויים בקו ה-AMP שלה במסגרתו היא תפסיק לפקוד את הים האדריאטי בהמשך לדרישות השוק, ובנוסף היא מתכננת לחנוך קו חדש בשותפות עם קוסקו שינוע בקו הים התיכון – מערב אפריקה. האם צים עומדת בפני תנופת פיתוח? ההערכה הרווחת היא שכן.
 
בצים מאמינים שכיום הלקוחות הרבה יותר "מפונקים" מבעבר והם מבקשים לראות את הקונטיינר שלהם יוצא מהמפעל, ובאמצעות גוף לוגיסטי אחד מגיע לנמל, מועמס על האוניה בנמל המוצא, נפרק מהאוניה בנמל היעד ומגיע ליעד הסופי. התפישה החדשה של צים, שאותה מוביל גודר, היא שלכל אורך ה-Supply Chain הזה צים תימצא. לא תמיד בבעלות. בחלק מהמקרים זה ייעשה דרך שותפויות או תוך שימוש בקבלני משנה, אבל בגדול צים חייבת לעשות את המעבר לשירותים משולבים. זו גם הסיבה להחלטה לשנות את שמה של החברה ל: "צים שרותי ספנות משולבים".
 
ההפרטה היא למעשה הדבר הטוב ביותר שקרה לחברה בשנים האחרונות. לולא ההפרטה, לא מעט אנשי מקצוע גורסים שצים לא היתה מסוגלת להתמודד מול שאר חברות הספנות במציאות של השנים האחרונות, שנים שאופיינו במיזוגים ורכישות מאסיביות. חברות ספנות גדולות הפכו, בשנים האחרונות, לגדולות הרבה יותר, ואל מול זה ממשלות לא ממש ידעו להתמודד עם הצורך לנהל ביעילות חברות ספנות, ובמיוחד לא בתחרות האגרסיבית שקיימת כיום בשוק. יתרה מכך, קדמו למהלך ההפרטה של צים שנים בהם החברה פיגרה בתהליך הפיתוח שלה יחסית לחברות אחרות.
 
כיוון שענף הספנות העולמי מתאפיין במחזוריות של גאות ושפל, הרי שהדבר הנכון מבחינת התארגנות הוא כמובן להתארגן בתקופה של שפל שאז מחירי האוניות יורדים, מחירי החכירה לטווחים ארוכים יורדים. בצים צפו שהשפל יבוא כבר לפני שנתיים והחברה התארגנה כך שניתן יהיה לנצל את המצב הנוכחי על מנת להתארגן מחדש.
 
צים גייסה לאחרונה 150 מיליון דולר (באמצעות אג"ח) ואם לזה נוסיף את הרווחים שהצטברו בחברה בשנים 2003, 2004, 2005 ובראשית 2006, הרי שמומחים בענף נוטים להעריך שזה יאפשר לחברה לרכוש אניות חדשות, להצטייד באוניות נוספות בחכירה ארוכת טווח. אם צים מפעילה כיום 95 אניות מכולה בבעלות ובחכירה, הרי שהערכה מדברת על הצטיידות מאסיבית של אניות שאליהן תתלווה, באופן טבעי, פתיחה של קווים חדשים, חיזוק של קווים ישנים ותחלופה של אוניות בקווים המרכזיים לאוניות יותר מהירות.
 
יש לציין שכמובן כל ההשקעות של החברה תיעשינה בכפוף לאישורי הדירקטוריונים של צים והחברה לישראל.
 
אגב, צים חוזה כי ההיצע והביקוש יתאזנו שוב פחות או יותר לקראת שנת 2009 ואז למעשה השוק יעבור שוב ממצב של שפל חזרה אל הגאות.
 
אם נסתמך על דבריו של גודר בכנס ה"קארגו קלאב" מלפני מספר שבועות הרי שבצים מאמינים שהטרנזיט-טיים יהיה אחד הפקטורים המרכזיים ביותר בתחומי הספנות והלוגיסטיקה. במידה וההערכות אכן יתממשו וצים תצטייד בשנים הקרובות בלא מעט אוניות חדשות ומהירות יותר, הרי שלפי תפישתו של גודר ככל שהשירות יהיה מהיר יותר כך ניתן יהיה לגבות סכומים גבוהים יותר על שירות מהיר וטוב יותר.
 
בצים בחרו שלא להגיב לתוכן הדברים. דובר החברה ציין ש"החברה אינה מוסרת פרטים בנושאים מסחריים".

© כל הזכויות שמורות לפורט 2 פורט ישראל בע"מ
×